واکاوی نقش هوش مصنوعی و تربیت فناورانه در آموزش و پرورش
کد مقاله : 1214-NCEA2-FULL
نویسندگان
یدالله اقدامی *1، سیده منا فاضلی پور2، مسعود صالحی شبلیزی3
1هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان خوزستان
2مدرس دانشگاه فرهنگیان- پردیس حضرت فاطمه زهرا (س)-اهواز
3عضو هیئت علمی
چکیده مقاله
فناوری‌های‌نوین علاوه بر تنظیم روابط انسان‌ها با واقعیت‌ها، خود زمینه‌ای برای تجربه‌ورزی انسان-ها محسوب می‌شود. در دهه‌های اخیر نیز فلسفه تربیت فناورانه بر تجزیه ‌و تحلیل روابط بین انسان و فناوری‌ها متمرکز بوده است. هدف اصلی مطالعه حاضر واکاوی نقش هوش مصنوعی و تربیت فناورانه در آموزش و پرورش است. براساس یک ارزیابی اولیه، دامنه مطالعه به نقش تربیت فناورانه و کاربرد و اثرات هوش مصنوعی در مدیریت، آموزش و یادگیری محدود شد. از منظر روش‌شناختی رویکرد کیفی در این پژوهش استفاده شده است. همچنین اعتبار مفاهیم ارائه شده، خروجی‌های فرامطالعه و مفاهیم پدیدار شده به روش پانل دلفی، توسط گروهی از نخبگان دسته بندی شده و مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد کاربست تربیت فناورانه در آموزش و پرورش به استفاده از هوش مصنوعی یا برنامه‌های کاربردی در محیط‌های آموزشی برای تسهیل آموزش، یادگیری و تصمیم‌گیری اشاره دارد. با کمک فناوری هوش مصنوعی، که هوش انسان را برای استنباط، قضاوت و پیش‌بینی شبیه سازی می-کند، سیستم‌های رایانه‌ای می‌توانند راهنمایی، پشتیبانی یا بازخوردهای شخصی را برای دانش آموزان، معلمان و سیاستگذاران در تصمیم‌گیری ارائه دهند.
کلیدواژه ها
فناوری؛ هوش مصنوعی؛ سیاستگذاری؛ تربیت فناورانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی