کاربست نظریه پیوندگرایی در کلاس های درس
کد مقاله : 1216-NCEA2-FULL
نویسندگان
محمد برنا *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی و کاربست اصول نظریه‌ی پیوندگرایی در کلاس‌های درس است. در پژوهش حاضر نخست تعریفی از دیدگاه پیوندگرایی ارایه شد. سپس چگونگی کاربست اصول این دیدگاه با ذکر برخی از مصادیق در کلاس‌های درس به بحث گذاشته شد. پیوندگرایی به عنوان نظریه‌ی ویژه در عصر دیجیتال یادگیری را به منزله مدیریت دانش در دسترس معرفی نموده است. نظریه‌های پیشین یادگیری همچون رفتارگرایی آموزش و یادگیری را به ترتیب به منزله‌ی انتقال و دریافت دانش موجود می‌دانند و نقش اصلی در این فرایند را متوجه معلم می‌دانند. در حالی که پیوندگرایی با معرفی اصولی همچون تنوع، شبکه‌سازی و... طرز تلقی تازه‌ای از فرایند آموزش و یادگیری را فراهم نمود و بر این اساس یادگیری را نه به منزله‌ی انتقال دانش که به عنوان مدیریت دانش در دسترس می‌داند. بر همین اساس و مطابق با نظر داونز (۲٠۱۲) و زیمنس (2005) پیوندگرایی با فراهم آوردن این طرز تلقی فرایند اصلی یادگیری را متوجه مدیریت دانش در دسترس توسط دانش‌آموز می‌داند. از این رو ضرورت دارد کنش‌گران حوزه‌ی تعلیم و تربیت با درک تغییرات پیش آمده در نقش معلم، دانش‌آموز و سایر عناصر برنامه‌ی درسی ملاحظات مرتبط با این دیدگاه را مد نظر قرار دهند.
کلیدواژه ها
پیوندگرایی، گره، شبکه، تنوع
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی