تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه یازدهم براساس هوش‌های چندگانه گاردنر
کد مقاله : 1226-NCEA2-FULL
نویسندگان
الهام منوچهری زاده *1، سمیه مهر نژاد2
1استادیاز گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجو، کارشناسی آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، به تحلیل محتوای شیمی 2 پایه یازدهم براساس توجه به ابعاد هوش‌های نه‌گانه گاردنر پرداخته است. این تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه‌ی آماری آن کتاب درسی شیمی 2 سال تحصیلی 03-1402 بود. واحد مطالعه، فصول مندرج در کتاب مذکور و واحد تجزیه و تحلیل، متن، فعالیت‌های یادگیری، تصاویر، ضمائم و پیوست‌های کتاب می‌باشد که بر مبنای هوش‌های چندگانه و مقوله‌های فعال کتاب مشخص شده است. نتایج بدست آمده، گویای بکارگیری نابرابر مولفه-های چندگانه هوش در فصل‌های مختلف کتاب و یا حتی عدم استفاده از برخی مولفه‌های هوش است. هوش زبانی- کلامی در تمامی فصول و بخش‌های کتاب با 1689 مورد و 50.69 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. در مقابل، هوش موسیقیایی با درصد فراوانی صفر پایین‌ترین فراوانی را دارد. هوش منطقی– ریاضی و هوش فضایی- تصویری به ترتیب هر کدام 33.23 و 9. 9 درصد فراوانی و سایر مولفه‌های هوش فراوانی کمتر از 3 درصد را نشان دادند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، شیمی یازدهم، هوش‌های چندگانه گاردنر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی