چگونه توانستم با استفاده از طرحهای ابتکاری در درس ریاضی چهارم ابتدایی اختلال یادگیری را در دانشآموزم برطرف کنم؟ |
کد مقاله : 1228-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
زاهده رحمانیان * استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. تلفن همراه: 09177911529 تلفن و دورنگار: 03536289918 ایمیل: z.rahmanian@cfu.ac.ir ORCID=0000-0002-0471-9691 |
چکیده مقاله |
تبدیل نیروی انسانی به سرمایههای انسانی از طریق آموزش درست ریاضی نیازمند دو عامل مهم آموزش و انگیزش در راستای اهداف بهینه اجتماعی است. هدف از این پژوهش بررسی استفاده از طرحهای ابتکاری در درس ریاضی چهارم ابتدایی در برطرف شده اختلال یادگیری دانشآموز است. نوع پژوهش اقدام پژوهشی بود. پس از اجرای طرح، میزان علاقهمندی دانشآموزان به یادگیری مفاهیم درس ریاضی از 92/26 درصد به 40 درصد، میزان علاقه مندی به انجام تکالیف بدون کمک اولیا از 23/19 درصد به 50 درصد، میزان علاقه مندی به انجام فعالیتهای عملکردی از 07/23 درصد به70 درصد افزایش یافت و میزان علاقه مندی به حذف درس ریاضی از 76/30 درصد به صفر کاهش یافت. با این اعتقاد که ریاضیات هم برای رشد تفکر خلاق و انتقادی و هم برای رشد توانایی تصمیم گیری وسیله ای مؤثر و مفید است، به اهداف مقطعی ذیل رسیدیم: جذاب و با نشاط کردن زنگ ریاضی، یادگیری عمیق مفاهیم ریاضی، ایجاد نگرش مثبت در دانشآموز نسبت به یادگیری درس ریاضی، بهبود نتایج ارزش یابی آنان در درس مذکور، پرورش دقت وی در انجام تمرینها و فعالیتهای ریاضی، ایجاد توانایی کاربرد مفاهیم درس یادشده در زندگی روزمره، تقویت قوة ابتکار و خلاقیت، پرورش نظم فکری، توانایی درست اندیشیدن از طریق یادگیری مفاهیم ریاضی. در نتیجه اگر به یک نظام تحقیقی و فعال کودکمحور اصلی جهت انجام عمل ریاضی توجه شود و کلاس درس ریاضی طوری اداره شود که دانشآموزان با تلاش خود و با راهنمایی معلم به اهداف آموزش نائل شوند، یادگیری بهتر صورت میپذیرد. |
کلیدواژه ها |
طرح ابتکاری، درس ریاضی، اختلال یادگیری، دانشآموز. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |