بررسی نیازهای معنوی- مذهبی دانش آموزان: دلالت‌هایی برای مشاوره مدرسه
کد مقاله : 1240-NCEA2-FULL
نویسندگان
عصمت مطهرنژاد *
مربی، گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
اکثر دانش آموزان برای یافتن معنای زندگی خود دارای نیازهای معنوی هستند. بسیاری از مشاوران سلامت روان در مدرسه استدلال می‌کنند که برنامه های معنوی باید در فرایند مشاوره مدرسه گنجانده شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که مسائل مذهبی ممکن است فراتر از محدوده صلاحیت مشاور باشد. اگرچه بسیاری از مشاوران مدارس دیدگاه‌های خود را در باره نقش معنویت در پیشگیری و درمان مشکلات دانش آموزان انتشار داده اند، اما در مورد تمایلات دانش آموزان اطلاعات کمی در دست است. بنابراین، در این مطالعه به بررسی مروری ادبیات پژوهش درزمینه مشاوره سلامت روان برای بررسی انتظارات و ترجیحات دانش آموزان در خصوص نقش دین و معنویت در مشاوره و توجه به صلاحیت مشاوران در این زمینه پرداخته شده است. همچنین راهبردهایی را برای گنجاندن صلاحیت مذهبی و معنوی در برنامه آموزشی مشاوران مدرسه ارائه شد. همچنین با مرور پژوهش های انجام شده در این حوزه به سه پرسش: سلامت معنوی چیست؟ چرا مشاوران باید از صلاحیت لازم در ارائه مشاوره معنوی برخوردار باشند؟ دانش آموزان در زمینه سلامت معنوی چه نیازهایی دارند؟ پاسخ داده شد.
کلیدواژه ها
آموزش مشاوران، صلاحیت معنوی، مشاوره مدرسه، معنویت در مشاوره، نیازهای معنوی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر