دانش پداگوژی محتوای(Pck) معلم در راستای امور تربیتی |
کد مقاله : 1242-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
مرضیه رونقی * عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان |
چکیده مقاله |
توجه به مؤلفههای دانش پداگوژی محتوا(Pck) که معلمان از آن بهرهمند هستند و در فرآیند تدریس می-تواند منجر به توسعه مسائل تربیتی و امور تربیتی گردد، موضوع بسیار با اهمیت در مباحث نظام تعلیم و تربیت است. پژوهش حاضر به روشی اسنادی این موضوع را مورد بررسی قرارداده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که اگر قرار باشد تربیت در معنای واقعی تحقق یابد، میبایست به مفهوم پداگوژیکی در فرآیند تدریس اندیشید. آموزش مبتنی بر پداگوژی با محوریت تربیت دانشآموزان، زمانی حاصل میشود که معلم تفکر پداپوژیکی داشته باشد. لازمه چنین عملکردی داشتن ذهنی باز، نقاد و همه سونگر است تا معلم بتواند با اولویت تربیت در فرآیند تدریس، متفکرانه و خلاقانه درصدد ایجاد بستری مناسب درصدد تحقق این اهداف برآید. شیوه مبتنی بر تعامل راهی است که در آن سعی در به اشتراک گذاری تجارب زیسته فراگیران و ترکیب مطالب توسط آنها دارد چراکه معتقداست تا این تجارب طرح نشوند امکان اصلاح اندیشه فراگیران صورت نمیگیرد و کلاس بستری برای طرح عقاید و اندیشههای آنانست. علاوه بر کلاس تشکیل گروههای علمی و مذهبی، بهره گیری از شوراهای دانشآموزی، دعوت از شخصیتهای علمی و مذهبی و تشکیل جلسات بحث و تبادل نظر خارج از فضای مدرسه در کانونها و مساجد و مراکز تفریحی و پارکها در کنار مربیان تربیتی و معلمان با سابقه میتواند زمینه اعتلای تربیت آنان را فراهم سازد و آموزش پداگوژیکی یعنی توانمندسازی فراگیران برای حضور در عرصههای اجتماعی و زندگی واقعی ، و این همان هدف امور تربیتی در معنای عام است. |
کلیدواژه ها |
آموزش پداگوژیکی؛ تجارب زیسته؛ ؛ ذهن نقاد؛ دانش محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |