بررسی نقش سرمایه های فرهنگی و اجتماعی بر نابرابری آموزشی
کد مقاله : 1245-NCEA2-FULL
نویسندگان
محمدعلی مومبینی *1، آزیتا مومبینی2، عبدالله مومبینی2، راضیه سرداری2
1دبیر آموزش و پرورش پژوهشگر پسادکترا
2ندارد
چکیده مقاله
هدف تحقیق: طبق گزارش های سالانه وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پروش استان خوزستان، بسیاری از مناطق آموزشی استان خوزستان از نظر شاخص های توسعه یافتگی علمی و آموزشی در سطح پایین تری نسبت به دیگر مناطق کشور قرار دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه های فرهنگی و اجتماعی بر نابرابری آموزشی از دیدگاه معلمان استان خوزستان صورت پذیرفته است. روش تحقیق: روش تحقیق حاضر ((پیمایش)) است. از این رو، ابزار جمع آوری اطلاعات ((پرسشنامه))، جامعه آماری ((معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه اول استان خوزستان))، روش نمونه گیری ((خوشه ای))، تعداد افراد نمونه ((381 نفر))، و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ((نرم افزار Spss)) می باشد. نتایج تحقیق: میان متغیرهای مستقل سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه فرهنگی والدین، سرمایه اجتماعی فرزندان، و سرمایه اجتماعی والدین با متغیر وابسته نابرابری آموزشی دانش آموزان همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش/کاهش سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه فرهنگی والدین، سرمایه اجتماعی فرزندان، و سرمایه اجتماعی والدین، نابرابری آموزشی دانش آموزان کاهش/افزایش پیدا می کند.
کلیدواژه ها
سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، نابرابری آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر