چالش های تربیت اسلامی در دنیای مدرن: «آزادی» و «اجبار» در تربیت اسلامی
کد مقاله : 1246-NCEA2-FULL
نویسندگان
سیده نرگس صالحی *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
چکیده مقاله
توجه برجسته و البته متفاوت به آزادی انسان و ارج نهادن به آن از ویژگی های دوران معاصر است. به تدریج از دوره رنسانس آزادی انسان به گونه ای مطرح شده و ارزشمند دانسته می شود که دین، دینداری و تربیت دینی به عنوان موانع و چالش هایی در مسیر تحقق آن معرفی می شوند. نوع اندیشه و ذهنیتی که در این دوره درباره انسان و آزادی او شکل گرفته است دین و تربیت دینی را در بردارنده زمینه هایی برای اجبار دیده است به همین دلیل چنین ذهنیتی تربیت دینی یا دست کم صورت هایی از آن را تربیت مناسب این دوره ندانسته است. در چنین موقعیتی وضعیت به گونه ای تصور می شود که گویی اصول و روش های تربیت دینی به طورکلی یا پرداختن به تربیت دینی کودکان و نوجوانان در نظام های آموزش و پرورش رسمی به طور خاص، با آزادی به عنوان یکی از حقوق و ارزش های بنیادین انسانی در دوره مدرن ناسازگار است. مقاله حاضر به آن بخش از مباحث آزادی و اجبار که در ارتباط با تربیت دینی مطرح شده ، پرداخته است و ضمن تبیین معنا ، حدود و سطوح آزادی؛ جایگاه آزادی را در تربیت نشان داده و به این سوالات می پردازد که آیا تربیت اسلامی مبتنی بر اجبار است؟ آیا آموزش دین در مدرسه و تلاش برای دین دار شدن دانش آموزان، خلاف آزادی است؟ در پایان هدف از تربیت در نگاه اسلامی و نسبت آن با آزادی به معنای خودآیینی در نگاه لیبرال را بررسی کرده است.
کلیدواژه ها
تربیت دینی، اجبار، آزادی، دنیای مدرن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر